Plusuri si minusuri ale cofeinei

Este cofeina buna sau nu ?  Ei bine, nu exista un raspuns universal-valabil. Depinde in principal de cum reactioneaza fiecare organism la cofeina.

Unele persoane se simt mai vesele, mai vioaie si mai sociabile, incercand chiar o stare de euforie.

Alte persoane devin insa iritabile si anxioase, capata dureri de cap sau risca atacuri de panica dupa ce consuma cofeina.

Trebuie stiut ca majoritatea celor ce consuma foarte des cofeina risca sa devina dependenti, lucru valabil si in cazul copiilor. Totusi, desi cofeina prezinta unele insusiri ale drogurilor, implicatiile acestei dependente nu sunt grave, arata doctorii.

In creier, cofeina actioneaza ca un stimulent indirect.Cofeina blocheaza actiunea neurotransmitatorului adenozina, care comanda in general creierului sa se linisteasca si sa adoarma.

Molecula de cofeinei se aseamana cu adenozina si poate “pacali” creierul, substituind-o pe aceasta. Ca urmare, adenozina este incapabila sa inabuse neurotransmitatorii “insufletitori”, ca dopamina, iar creierul ramane intr-o stare permanenta de excitabilitate.

Avem nevoie de o cantitate mare de cofeina pentru a-si face efectul?

Efectele benefice ale cofeinei sunt sporirea atentiei si a concentrarii, inlaturarea oboselii si micsorarea timpilor de reactie. Studiile au aratat ca si dozele mici de cofeina au aceste efecte, nefiind necesara ingurgitarea unor cantitati uriase.

Doza optima de cofeina este de 100 pana la 200 mg – una pana la doua cesti de 140 g. Le poti distribui in doua segmente orare: dimineata si la sfarsitul dupa-amiezii, cand efectul cofeinei dispare.

Pe langa cafea, si ceaiul este un depozitar util de cofeina. Desi contine doar 60 mg de cofeina (cam la jumatate fata de cafea), o ceasca de ceai te poate ajuta sa iti inviorezi pe loc creierul si sa iti imbunatatesti performantele.

Cel mai important, insa, impactul benefic asupra creierului a putut fi observat extrem de rapid – dupa numai zece minute de la inghitirea bauturilor cofeinizate. Totusi, cercetatorii nu pun aceasta inviorare exclusiv pe seama cofeinei, luand in calcul si alti compusi activi din ceai sau cafea.

Sursele de cofeina cele mai utilizate de majoritatea persoanelor sunt:

Cafeaua – in jur de 70 mg la 100 ml.

Ceaiul – in jur de 18 mg de cofeina la 100 ml de ceai.

Cola – in jur de 14 mg la 100 ml

Trebuie retinut faptul ca sucurile de tip cola, contin pe langa cofeina si numeroase substante de tip “E” nu tocmai prietenoase cu organismul. Deci e bine sa va axati mai mult pe ceai si cafea.

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By admin
Load More In Slabire & Fit

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also

Produsele naturiste Calivita

 Compania Calivita are ca obiect de activitate producerea ...