Slabire & Fit

Farmacologia culinara

Prepararea alimentelor modifica substantele active in numeroase moduri, deci aceasta nu inseamna ca alimentele gatite sunt complet lipsite de proprietati  care depasesc sfera nutritiei.

Prepararea are totusi tendinta de a descompune sau modifica numeroase substante prezente in cantitati moderate, care pot fi active farmacologic.

In timp ce prea putine cercetari au fost efectuate in acest domeniu, prea multi pacienti afirma ca “pot consuma varza fiarta, dar nu si cruda”, sau invers, pentru ca astfel de reactii sa fie pura imaginatie.

In mod similar, anumite persoane nu pot consuma morcovii fierti, dar ii pot consuma cruzi. Pe de alta parte, ceapa cruda poate provoca probleme de digestie anumitor persoane, ceea ce nu este valabil si pentru cea gatita.

Intr-un mod mult mai evident, prepararea  alimentelor este uneori folosita in vederea eliminarii proprietatilor medicinale, prin fierberea in apa si scurgerea lichidului.

Aceste aspecte sunt in mod special valabile pentru legumele cu frunze verzi, in cazul carora un gust puternic, mai amar, sugereaza prezenta in  concentratie crescuta la nivelul frunzelor a unor substante medicinale puternice.

In timp ce prepararea indelungata este eficienta in distrugerea peretelui celular celulozic, cu eliberarea nutrientilor si acoperirea unei arome puternice de catre alte substante, intelepciunea traditionala considera ca aceasta preparare nu este suficienta in cazul acestor legume.

Conform vechilor scrieri din Ayurveda, trebuie fierte o anumita perioada de timp in apa, cu scurgerea ulterioara a acesteia. Frunzele verzi trebuie stoarse si gatita intr-o cantitate adecvata de grasime, cu folosirea anumitor condimente usor iuti, care sa le stimuleze digestia.

Astfel, meniul va fi greu si dificil de digerat. Din pacate, o astfel de preparare este prea frecvent privita ca o desconsiderare naiva. Descoperirea legata de faptul ca aruncarea apei de fierbere ar duce la pierderea anumitor vitamine, a condus la ideea ca nicio leguma nu ar trebui fiarta intr-o apa care apoi se arunca.

Desi in cazul anumitor legume pierderea vitaminelor poate fi cruciala, majoritatea verdeturilor contin cantitati atat de mari de vitamine, minerale si proteine, incat pierderea lor nu reprezinta o problema.

In afara de aceasta, prepararea lor  adecvata permite consumul si asimilarea unei cantitati de legume suficiente pentru a compensa pierderile de la preparare. Eliminarea substantelor medicinale iritante sau potential nocive prin fierberea si scurgerea apei, cu eliberarea continutului celular prin degradarea celulozei este probabil mult mai importanta decat pierderea de vitamine si minerale.

Numeroasele garnituri din legume cu frunze verzi, cum ar fi mustarul, napul si gulia, care formau anterior rezervele de baza ale populatiei rurale viguroase, au fost abandonate, deoarece bucatarul modern, care considera ca legumele trebuie fierte rapid intr-o cantitate scazuta de apa si consumate cand sunt inca crocante, e de parere ca au un gust mai puternic, neplacut si sunt greu de digerat.

Din acest motiv, ele au disparut in cea mai mare parte din magazine si din gradinile de zarzavaturi. Insa aceste legume cu frunze verzi sunt una dintre cele mai bogate surse de calciu, proteine, vitamina A si alte vitamine si mienrale. Daca sunt preparate corect, pot deveni o componenta extrem de valoroasa a dietei.

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By Ana herlife
Load More In Slabire & Fit

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also

Metode de prevenire a toxiinfectiilor alimentare

Iata mai jos cateva reguli simple si rapide ...