3:24 am - Monday December 5, 2016

Aparatul digestiv

Ratia alimentara zilnica. In general, aparatul digestiv se adapteaza la felul de munca ce i se impune. De multe ori, insa, el isi pierde echilibrul, imbolnavindu-se. Pentru a se evita abuzurile, ca si lipsurile, care duc la imbolnaviri, s-a stabilit asa-zisa ratie de intretinere, dupa greutate varsta si munca. Astfel, s-a stabilit ca adultii care depun o munca medie isi acopera toate nevoile de hrana si-si pastreaza o buna stare de sanatate daca consuma zilnic aproximativ:
120-150 g carne sau peste;
1/2 l de lapte;
1 ou sau 100g branza;
30 g unt (6 lingurite rase) sau alte grasimi;
500 g zarzavaturi de tot felul, dintre care unul sub forma de salata,legume, 200g fructe;
200-300 g de paine.
Consumul proteinelor peste nevoile organismului impovareaza putin munca aparatului digestiv in general si a ficatului in special, iar prisosul se inmagazineaza prin transformare in glicogen si lipide. Surplusul de glucide se inmagazineaza sub forma de glicogen (zahar in rezerva); lipidele se depun, formand rezerve care nu trebuie sa depaseasca limita normalului.
Un regim alimentar bun trebuie sa fie variat, ca sa aduca corpului toate elementele nutritive, si neexcesiv, ca sa nu impovareze munca digestiva.
Prepararea alimentelor se va face asa incat sa se pastreze cat mai bine principiile nutritive si sa usureze munca tubului digestiv.
Pentru pastrarea principiilor nutritive si in special a vitaminelor se va avea grija ca:
-A limentele sa nu fie pastrate prea mult timp inainte de folosire si mai ales la lumina si caldura, fiinca se pot altera si pierd vitaminele prin oxidare in contact cu aerul.
-Sa fie spalate repede, la apa curgatoare; sa nu fie tinute in apa inainte de preparare, deoarece se dizolva sarurile care astfel se pierd.
-Zarzavaturile si fructele sa se curete prin scoaterea unei strat cat mai subtire, fiinca vitamina C si cele din complex B se gasesc imediat sub coaja; inlaturand o coaja groasa, se pierde si stratul de vitamine.
Fierberea sa se faca in vase inchise. Dupa fiert sa se ridice vasele de gatit de pe masina, pentru ca sa nu se distruga complet vitaminele.
Pentru usurarea digestiei, alimentale se vor prepara fara sosuri grele, carnuri prajite, care dau foarte mult de lucru stomacului.

Tot pentru usurarea muncii aparatului digestiv se va avea grija sa se stimuleze secretia gastrica prin:
-servirea mesei cat mai curat, mai frumos si intr-o atmosfera de voie buna;
-ordinea felurilor: intai supe,rasoluri etc;
-putina odihna inainte de masa, prin incetarea lucrului, deoarece oboseala impiedica secretiile gastrice;
-servirea mesei la ore fixe.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Articol din categoria: Sanatate
Articole Similare:

No comments yet.

Lasa un raspuns

Read previous post:
ficatul
Ficatul

Dupa cum se stie, rolul ficatului in hranirea organismului este multiplu. Acesta are actiune detoxifianta,... mai mult »

Close