6:59 am - Thursday December 8, 2016

Alimentatia la femei gravide

Femeia gravida hraneste doua fiinte deodata: pe sine si fatul
    Aceasta nu inseamna ca trebuie sa manance cat pentru doi, desi in perioada intrauterina are loc cresterea cea mai intensa din intreaga copilarie. Plecand de la doua celule sexuale care nu se vad cu ochiul liber, fatul cantareste la nastere 3000-3500 g.
    Gravida are nevoie de o alimentatie care sa-i asigure substantele nutritive necesare mentinerii sanatatii proprii si cresterii unui copil sanatos si plin de vigoare.
    Principiile cu privire la alimentatia adultului expuse in capitolul anterior sunt valabile si pentru gravida. Adica ea are nevoie de o alimentatie cat mai variata si de pranzuri usor de mistuit. Cu alte cuvinte, in timpul sarcinii se pot consuma tot felul de alimente, dar pregatite si consumate igienic.
    O importanta cu totul deosebita o prezinta alimentele care contin proteine complete necesare cresterii fatului si chiar gravidei, daca aceasta este o adolescenta.
    Unii tineri se casatoresc de timpuriu, cand procesele lor de crestere nu sunt desavarsite. De aceea, tanara -ca viitoare mama- trebuie sa consume proteine de buna calitate, care vor fi folosite atat de organismul sau, cat si de al produsului sau de conceptie.
    Dintre acestea mentionam in primul rand laptele, care este alimentul cel mai complet si care contine proteine de buna calitate necesare cresterii, substante care dau energie (zahar si grasimi), vitamine (A, D, B1, B2, B6) si alte saruri minerale, mai ales calciu si fosfor.
    Lipsa laptelui din alimentatia femeii gravide poate avea ca urmare producerea unor tulburari in organismul sau, prin insuficienta calciului.
    Sunt persoane care, dintr-un motiv sau altul, nu pot suporta laptele dulce. Il vor consuma in amestec cu cafea de malt sau in preparate cu fainoase (gris, orez, malai), sau acru, sub forma de iaurt, lapte batut.
    Carnea, ouale, pestele sunt de asemenea, mari izvoare de proteine complete, vitamine si saruri care iau parte la procesele de crestere. Vor fi consumate zilnic, deoarece contin fier absolut necesar dezvoltarii fatului.
    S-a constatat ca, in cazul unui consum suficient de proteine, organismul femeii gravide foloseste calciul consumat pana la 30% si numsi 5% daca foloseste cantitati insuficiente de proteine. S-a mai constatat ca insuficienta proteinelor din alimentatia femeii insarcinate poate avea ca urmare pierderea sarcinii, nasteri premature, nasterea unor copii debili, malformatii etc.
    Trebuie sa mentionam faptul ca unele femei gravide, in special cele foarte tinere, de teama ingrasarii, evita tocmai alimentele care contin proteine (laptele, carnea). Perioada de graviditate le gaseste astfel cu un organism prost hranit. Or, trebuie pus un accent deosebit asupra hranei, ca sarcina sa fie dusa la termen si sa se nasca un copil normal.
    In afara de alimentatia care contin proteine, gravida va manca tot felul de legume, cereale si fructe. In functie de toleranta fiecarui organism, vor fi evitate legumele care dau fermentatii colice si dureri abdominale. Vor fi evitate si alimentele care se mistuie greu, ca de exemplu, conservele de carne si peste, mezelurile, mustarul, otetul si bauturile alcolice, care datorita alcoolului pe care il contin sunt toxice pentru sistemul nervos, pe langa ca obosesc ficatul, rinichii si plamanii gravidei.
    Pe toata durata sarcinii, fatul primeste direct din sangele mamei tot ce consuma aceasta. Alcoolul, odata consumat, trece cu mare rapiditate din sangele gravidei in cel al fatului. Efectul asupra sa este acelasi: intoxicarea sistemului nervos si oboseala ficatului. De aceea, orice viitoare mama trebuie sa evite bauturile care contin alcool si mai ales tuica, rachiurile, coniacul, lichiorul, vinul.
    Daca este ingaduit consumarea unei foarte mici cantitati de vin amestecat cu apa la masa, intre mese nu se va consuma absolut de loc vreo bautura alcoolica.
    Cantitatea de alimente necesare unei gravide, pe zi, la inceputul sarcinii,este aceeasi ca a unui adult.
    In a doua jumatate a sarcinii, cantitatile vor fi ceva mai mari, avand in vedere ca este perioada cand fatul creste mai mult.
    In timpul sarcinii, viitoarea mama castiga in greutate. Va veghea insa ca sa nu depaseasca un total de 10-12 kilograme pe toata durata sarcinii.
    Obezitatea de ani de zile nu trebuie sa se rezolve in perioada sarcinii.
    Gravida va manca zilnic: 1 litru de lapte, daca nu are tendinte de constipatie, in care caz va manca iaurt: carne 150-200 g (cantarita inainte de preparare); oua 1-2 pe zi; branza de vaca sau telemea 60-100 g; o farfurie plina cu salata de frunze verzi;legume verzi in salate de cruditati si fierte, 250 g pe zi, in diferite preparate; fructe; unt, ulei sau margarina. Cel putin o data pe saptamana va manca ficat sau alte organe. Toate acestea se pot combina in diferite feluri de mancare, cat mai variate de la o zi la alta. Painea, nu mai mult de 3 felii pe zi.
    Pe langa alegerea si pregatirea cat mai felurita, este nevoie si de o impartire judicioasa a meselor din cursul unei zile. Este bine ca femeia gravida sa aiba 5 mese, la interval de 3 ore, pentru a ingera intreaga cantitate in portii mici, de fiecare data. S-a constatat ca mancatul din 3 in 3 ore influienteaza favorabil functia sistemului nervos si reduce emotivitatea. Stomacul gravidei digera mai greu, asa ca se va evita, pe langa consumul unei cantitati mari la o masa, si mancatul in graba, cu lacomie si pe nemestecate.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Alimentatia la femei gravide, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Articol din categoria: Sarcina
Articole Similare:

No comments yet.

Lasa un raspuns

Read previous post:
stres
Stresul si bolile asociate

Stresul isi face aparitia in viata noastra pe nesimtite. La fel si bolile provocate de... mai mult »

Close